Stručni rad
Multidisciplinarna procena sposobnosti korisnika, procena inteziteta neophodne podrške, individualno planiranje programskih aktivnosti, osposobljavanje za što samostalniji i nezavisniji život, usvajanje socijalnih veština, druženje sa vršnjacima i rekreacija, podsticanje kreativnog izražavanja, samo su neki od zadataka Ustanove u ostvarivanju rehabilitacije osoba sa smetnjama u razvoju.
Stručnim pristupom defektologa, logopeda, psihologa, socijalnih radnika, nastavnika fiskulture, radnih terapeuta, kako i radom medicinskog i negovateljskog osoblja, pruža se kvalitetna usluga korisnicima, sa ciljem razvoja njihovih potencijala.
SADRŽAJI
- PROGRAMSKE AKTIVNOSTI
Usluge Centra za smeštaj i dnevni boravak dece i omladine ometene u razvoju sprovode aktivnosti definisane Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite. Svim korisnicima se pružaju usluge stručnog rada u oblasti socijalne zaštite, u skladu sa njihovim potrebama, sposobnostima i procenjenim stepenom podrške. Kroz izradu individualnog plana usluga za svakog korisnika se preciziraju konkretne aktivnosti koje će se sprovoditi.
Stručni radnik korisnicima usluge obezbeđuje pomoć u prilagođavanju na korišćenje usluge, na prostor u kome će boraviti, na druge korisnike; pruža podršku u izgradnji i održavanju pozitivnih odnosa sa drugim korisnicima, porodicom i drugim licima značajnim za korisnika; posreduje kod drugih institucija; organizuje slobodne aktivnosti u skladu sa potrebama i interesovanjima korisnika, pomaže korisniku u rešavanju konfliktnih situacija; prati promene stanja i zdravstvenog stanja korisnika.
U skladu sa standardima, stručni radnici vrše prijemnu procenu, procenu potrebnog stepena podrške, odgovorni su za izradu i revizuju individualnog plana, odnosno za evaluaciju i monitoring.
Aktivnosti koje podstiču sticanje životnih veština podrazumevaju praktične veštine usmerene na veštine brige o sebi (oblačenje/svalčenje, obuvanje/izuvanje, lična higijena, ishrana). Socijalne veštine su aktivnosti koje se odnose na osposobljavanje i osnaživanje korisnika za što adekvatnije ponašanje u životnim situacijama i podrazumevaju socijalne odnose, usvajanje znanja i veština za rešavanje problema i traženje pomoći od drugih, razvoj empatije, socijalna pravila, modifikaciju ponašanja, organizovanje slobodnog vremena i sl. Aktivnosti usmerene na razvoj i očuvanje kognitivnih sposobnosti podrazumevaju poznavanje osnovnih pojmova prostorne orjentacije, vremenske orijentacije, komunikacije. Aktivnosti realizuje stručni radnik (defektolog, psiholog, logoped) u saradnji sa saradnicima ( radni terapeut, medicinski tehničar, negovatelj).
Tretman u senzornoj sobi sprovodi stručni radnik/stručni saradnik koji ima završenu obuku po akreditovanom programu. Tretman se sprovodi kao grupni ili individualni. Planiranje i način rada u senzornoj sobi zasnovan je na prethodnoj procenai senzornih karakteristika korisnika – senzorni profil. Cilj tretmana jeste adekvatna obrada senzornih informacija, kako bi što veći broj senzacija mogao biti uspešno registrovan. Tretmanom korisniku se pomaže da poveća svesnost o sebi i svom okruženju i kako bi se podpomogao razvoj jednostavnih reakcija koje bi korisnikuomogućile da organizuje sopstveno ponašanje.
Kulturno-zabavne aktivnosti realizuju se periodično, kada se iskaže interesovanje korisnika (proslave rođendana, verskih i državnih praznika). Ove aktivnosti ogledaju se i kroz saradnju sa lokalnom zajednicom: posete izložbama, muzejima, organizovani odlasci u pozorište.
Sportsko – rekreativne aktivnosti sprovode se prema programu fizičkih aktivnosti, sa ciljem održavanja i unapređenjafizičkog statusa korisnika, razvoja grube motorike, očuvanje postojećeg nivoa pokretljivosti korisnika, jačenje mišića i pokretljivosti zglobova, smanjenja psihofizičke tenzije. Aktivnosti koje se odnose na motorne veštine realizuju se kroz različite vežbe (vežbe oblikovanja i istezanja, poligon spretnosti, sportske igre) i upotrebom različitih rekvizita prilagođenih sposobnostima korisnika.Ove aktivnosti ogledaju se i kroz saradnju sa lokalnom zajednicom: odlazak na bazen, kuglanje, boćanje, pecanje, sportska takmičenja, izlete…
Sve aktivnosti dnevnog boravka realizuju se u namenski određenim prostorijama koje su bezbedne, ispunjavaju uslove zdravog boravka, pristupačne, prilagođene korisničkoj grupi i sadržaju aktivnosti. Prostorije su opremljene za potrebe dnevnih aktivnosti, stručnog rada i sprovođenje tretmana. U svakoj prostoriji postoji adekvatan nameštaj za radni i kreativni deo, fotelje ili garniture za odmor, audio i TV uređaji, klimatizovane su, prijatne za boravak, udobne za slobodno vreme i odmor posle aktivnosti.
Centarostvaruje i saradnju sa lokalnom zajednicom čime se proširuju usluge za korisnike ali i senzibiliše zajednica za otvorenost prema osobama sa smetnjama u razvoju. To su saradnja sa osnovnim školama, sportskim centrima, ustanovama kulture, klubovima za stara lica, drugim gradskim institucijama i udruženjima.
- RADNO-OKUPACIONE AKTIVNOSTI
Radno-okupacione aktivnosti usmerene su na usvajanje novih znanja i veština sa ciljem postizanja samostalnosti korisnika i podsticanja kreativnog izražavanja. Aktivnosti realizuje radni terapeut određene radionice.
Kreativna radionica podrazumeva učestvovanje u različitim aktivnostima, izradi predmeta i slika korišćenjem različitih tehnika i materijala. U okviru radionice podstiče se kreativnost, maštovitost, volja, razvija fina motorika.
Likovna radionica omogućava korisnicima da u vedroj i veseloj atmosferi nauče da koriste različite likovne tehnike, da unaprede svoje kreativne sposobnosti. Ovom radionicom se kod korisnika razvija mašta i podstiče interesovanje za umetnost. Likovni radovi koji nastaju kao rezultat rada radionice, izlažu se i ukrašavaju prostorustanove.
Keramička radionica kroz izradu različitih predmeta od keramike i gline i kroz druženje, korisnici razvijaju spretnost, podstiče se njihova manipulativnost, kreativnost, razvijaju samostalnost, samopouzdanje, stiču znanja i radne navike. Korisnici u čestvuju u različitim procesima izrade predmeta: tanjirića, posuda, vaza, ukrasnih figura, šolja.
Kompjuterska radionica osmišljene aktivnosti koje pružaju pomoć oko usvajanja novih pojmova, praćenje različitih edukativnih sadržaja… Pogodne su za individualni rad sa korisnicima kojima je potrebna dodatna podrška. Posebno su značajne kod osoba sa smetnjama u razvoju govora.
U radionici domaćinstva korisnici uz podršku stručnih radnika a u skladu sa svojim sposobnostima, individualnim planom usluge i procenjenim stepenom podrške uče se veštinama pripremanja hrane (izbor namirnica, pranje, seckanje), pripremanja jednostavnih napitaka i obroka, uče se veštinama samoposluživanja kao i adekvatnog ponašanja za stolom.
Radionica hortikulture ima osnovni cilj da se korisnicima na kreativan i zanimljiv način, približi priroda i osnovna načela zaštite životne sredine. Aktivnosti radionice su: sticanje novih znanja o biljnom svetu, sađenje, zalivanje i nega biljaka, skupljanje cveća i semena, pravljenje kolaža od delova biljaka. Svojim radom i zalaganjem u radionici hortikulture, korisnici razvijaju ljubav prema prirodi, razvijaju svest o očuvanju planete Zemlje, a ono što je podjednako važno je i da se uče strpljenju i saradnji.
Koordinator stručnog rada:
Dr Milica Milićević, lekar
e-mail: milica.jacevski@centarbgd.org.rs